Praca na wysokości, praca w trudnych warunkach… Wypadki przy pracy się zdarzają, a do sytuacji zagrożenia może dojść w każdej firmie. Aby wiedzieć, jak im zapobiegać i co robić, kiedy zagrożenie już wystąpi, organizuje się szkolenia BHP. Podczas wstępnych i okresowych szkoleń BHP pracownik zdobywa lub utrwala wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy na swoim stanowisku. Jakie są ich rodzaje? Co ile lat należy je powtarzać? Jak długo zachowują ważność? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części wpisu.
Rodzaje szkoleń BHP w firmie
Szkolenia BHP to szeroki temat. Aby jednak ułatwić odpowiedź na pytanie, jak często je organizować, musimy poznać ich podstawowe rodzaje. To przede wszystkim:
- Szkolenia wstępne
- Szkolenia okresowe
Wstępne szkolenia BHP
Wstępne szkolenia BHP są obowiązkowe dla każdego nowego pracownika. Takie szkolenie może składać się z jednej lub dwóch części w zależności od stanowiska. Pierwszy etap szkolenia wstępnego, czyli instruktaż ogólny, to ogólne informacje o zasadach BHP i obowiązujących przepisach. Jest obowiązkowy dla nowych pracowników i obejmuje zapoznanie z zasadami Kodeksu pracy, regulaminem zakładu i zasadami pierwszej pomocy. Trwa ok. 2 godziny.
Druga część szkolenia wstępnego to tzw. instruktaż stanowiskowy. Ta część obejmuje pracowników szczególnie narażonych na działanie niebezpiecznych czynników, na stanowiskach robotniczych, ale też praktykantów i studentów. Na tym etapie wyjaśnia się ryzyka związane z pracą na danym stanowisku, zagrożenia i metody ochrony przed nimi.
Okresowe szkolenia BHP
Szkolenie okresowe BHP jest w pewnym sensie powtórką szkolenia wstępnego. Ma za zadanie odświeżyć wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Kończy się egzaminem sprawdzającym poziom wiedzy pracownika. To też okazja do zapoznania się z najnowszymi przepisami z dziedziny BHP. A teraz do sedna – jak często należy powtarzać okresowe szkolenia BHP?
Co ile lat robić szkolenie BHP?
Jak zwykle odpowiedź brzmi: to zależy. Zwykle od stanowiska.
- Co 1 rok – pracownicy kadry robotniczej, którzy wykonują szczególnie niebezpieczne prace
- Co 3 lata – pracownicy kadry robotniczej
- Co 5 lat – kierownicy, brygadziści, pracownicy inżynieryjno-techniczni, konstruktorzy maszyn, pracownicy narażeni podczas pracy na czynniki szkodliwe dla zdrowia, ale też sami pracodawcy!
- Co 6 lat – pracownicy administracyjno-biurowi
Co ważne, w przypadku pracowników administracyjno-biurowych, których działalność na stanowisku pracy jest określana jako działalność 3. kategorii ryzyka (to np. praca w nieruchomościach czy edukacji), są zwolnieni z obowiązkowych szkoleń okresowych.
Fot. Shutterstock.